جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: مسئولان دولتی و صنفی از کاهش اندک قیمت مسکن خبر می‌دهند. این سخنان 2 سال پس از شوک قیمتی در بازار مسکن و رشد چشمگیر قیمت ‌ املاک در سراسر کشور انجام می‌شود.

در گزارش‌های مجزا وزیر مسکن و رئیس اتحادیه مشاوران املاک از کاهش قیمت مسکن در تهران و محتکر شناخته شدن دارندگان واحدهای مسکونی خالی سخن گفتند.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با ایرنا از تداوم کاهش قیمت مسکن در تهران خبر داده و علت آن را برنامه‌ها و سیاست‌های «بی‌بدیل» دولت  عنوان کرده است. 

وی سال گذشته تلاش زیادی کرد تا بازار مسکن را آرام و ساکت ارزیابی کند اما برخلاف اظهارات وی، سا‌ل گذشته بازار مسکن همچنان به ناآرامی خود ادامه داد.

رئیس مشاوران املاک در حالی با خوشحالی از رکود و کاهش قیمت‌ها سخن می‌گوید که به آثار منفی این رکود بر اقتصاد کشور و زمینه‌سازی برای بروز شوک تورمی دیگر توجهی ندارد.

رشد قیمت مسکن در 2 سال گذشته علاوه بر آنکه در اثر عوامل طبیعی همچون رشد تقاضا بود، بی‌گمان از برخی سیاست‌های دولت خصوصاً در بخش‌های مصالح ساختمانی، بی‌تاثیر نبود.

این اظهارات که بدون توضیح دقیق و روشن مسئولان مربوطه تنها بر کاهش قمیت تاکید دارد، تصویر روشنی از بازار مسکن ارائه نمی‌کند. رکود جاری بازار مسکن موجب کاهش قیمت واحدهای بزرگ شده ولی در قیمت واحد‌های کوچک تاثیری نداشته و نخواهد داشت.

کاهش قیمت نیز موقت و تنها برای تاثیر تورم جاری است که در اقتصاد کشور وجود دارد. در تازه‌ترین گزارش، بانک مرکزی میزان تورم حدود5/21 درصد اعلام شده است.  بی شک این تورم آثار خود‌را تا کمی تاخیر در بازار مسکن نشان خواهد داد.

از سوی دیگر، محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهر‌سازی‌، در گفت‌وگو با مهر از بررسی طرح محتکر شناخته شدن دارندگان واحدهای مسکونی خالی در کارگروه ویژه مسکن خبر داد. وی توضیح داد: برای جلوگیری از خالی ماندن واحدهای مسکونی طرحی را در کارگروه ویژه مسکن مطرح کردیم و هم‌اکنون در حال بررسی جوانب آن و فراهم نمودن شرایط قانونی‌کردن آن هستیم.

وی  افزود: با توجه به طرحی که در گذشته برای اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی مطرح شده بود، این طرح جدید نیز می‌تواند افراد دارای واحدهای مسکوی خالی را مجاب کند تا آن را برای استفاده در اختیار مردم قرار دهند.

کد خبر 60114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز